Witamina C
20 kwietnia 2022

Witamina C

By hsn12

Witamina C, nazywana inaczej kwasem askorbinowym, jest zaliczana do jednych z najistotniejszych witamin dla organizmu człowieka. Dostarczanie witaminy C wraz z pożywieniem jest konieczne, ponieważ organizm człowieka nie syntezuje oraz nie magazynuje witaminy C. W niniejszym artykule odpowiadamy na pytanie, dlaczego dostarczanie witaminy C jest takie ważne.

Witamina C – rola w organizmie człowieka

Witamina C jest uważana przez niektórych za wyjątkowy sposób na zwiększenie odporność i pomoc w walce z grypą lub przeziębieniem, lecz nie tylko. Witamina C wpływa także pozytywnie na inne aspekty związane ze zdrowiem. Warto dbać o suplementację witaminy C w każdym wieku, niezależnie od wieku.

Witamina C jest znana także z tego, iż wpływa korzystnie na szybsze gojenie się ran. W przypadku urazów dziąseł pomaga ona również zahamować krwawienie dziąseł. Kwas askorbinowy pełni również istotną rolę w regulacji procesów wchłaniania mikroorganizmów chorobotwórczych przez białe krwinki. Odpowiada również za syntezę kolagenu i uszczelnianie naczyń krwionośnych, a także spowalnia procesy starzenia się skóry.  Dzięki swoim właściwościom, witamina C obniża ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu LDL. Witamina C wspomaga także przemiany tyrozyny i bierze udział w procesach syntezy steroidów nadnerczowych.

W celu suplementacji witaminą C, warto nie tylko spożywać owoce oraz warzywa, ale także wybrać suplement diety. Suplementy diety, które pomagają uzupełnić dzienną dawkę witaminy C, można znaleźć w sklepach w formie zarówno tabletek, jak i pastylek do ssania. Chcąc dodatkowo wzmocnić korzystne działanie kwasu askorbinowego na skórę, warto suplementować witaminę C wraz z kolagenem. Nowością na rynku są również shoty do picia zawierające sporą dawkę witaminy C.

Czym grozi niedobór witaminy C?

Warto pamiętać o suplementacji witaminy C i spożywaniu warzyw i owoców bogatych w ten makroelement. Dlaczego? Ponieważ niedobór witaminy C może doprowadzić do wielu poważnych chorób. Przede wszystkim może doprowadzić do szkorbutu, choroby na którą zmarło ponad milion marynarzy. Zbyt niski poziom witaminy C w organizmie człowieka prowadzi także do złego i wydłużonego gojenia się ran oraz bolesnego krwawienia dziąseł. Ponadto, może prowadzić do bólu mięśni oraz stawów oraz do utraty apetytu i ogólnego osłabienia oraz zmęczenia w ciągu dnia. Zbyt niski poziom kwasu askorbinowego powoduje też często osteoporozę oraz nadczynność tarczycy. Niedobór witaminy C to także depresje i zaburzenia nastroju oraz obniżona odporność i częstsze zapadania na przeziębienia oraz grypy. Jeżeli mają miejsce przewlekłe niedobory kwasu askorbinowego to może dojść do pojawiania się zmian nowotworowych oraz miażdżycy, czyli choroby mogącej doprowadzić nawet do śmierci.

Czy przedawkowanie witaminy C jest możliwe?

Kwas askorbinowy jest bardzo ciężko przedawkować i nie jest on uznawany za toksyczny. Zazwyczaj zbyt duże spożycie witaminy C kończy się wydaleniem jej nadmiaru z moczem. Jednakże może dojść do przedawkowania witaminy C w wyniku nadmiernego jej spożywania. Przejawia się to nudnościami, biegunką oraz wysypką skórną. W przypadku przyjmowania bardzo wysokich dawek witaminy C dochodzi do wydalania szczawianów oraz kwasu moczowego, co może doprowadzić do kamieni nerkowych. Osoby chore na anemię sierpowatą powinny być szczególnie uważne, ponieważ zbyt duża dawka kwasu askorbinowego u takich osób prowadzi do zaostrzenia kryzysu komórek sierpowatych.

Optymalna dawka witaminy C jest zależna od wieku oraz płci człowieka, ale również od innych czynników, takich jak stan zdrowia oraz stres. Dla osoby dorosłej optymalna dzienna dawka na kwas askorbinowy to około 1 mg/kg masy ciała, natomiast dzieci powinny spożywać więcej witaminy C, bowiem około 2 mg/kg masy ciała.

W czym jest najwięcej witaminy C?

Witamina CWitamina C jest zawarta przede wszystkim w owocach oraz warzywach. Wbrew pozorom nie ma jej najwięcej w cytrynie,  a na przykład jest jej znacznie więcej w owocach dzikiej róży. W cytrynie jest dużo witaminy C, jednak nie każda jej część posiada tyle samo kwasu askorbinowego w 100 gramach produktu. Przykładowo, najwięcej witaminy C jest w skórce cytryny, bowiem 129 mg na 100 g skórki. Natomiast cała obrana cytryna zawiera już tylko 53 mg kwasu askorbinowego w 100 gramach. Sok z cytryny zawiera go natomiast najmniej, bowiem jedynie 39 mg witaminy C w 100 gramach.

Dużo witaminy C jest w owocach takich jak kiwi, cytryna, dzika róża, acerola, truskawka, papaja czy mniej znana kantalupa. W warzywach natomiast jest jej najwięcej w brokułach, kalafiorze, brukselce i papryce czerwonej oraz zielonej.

Z dużej zawartości witaminy C znane są także kiszonki. Kapusta kiszona zawiera około 30 mg witaminy C w 100 ml, lecz po sfermentowaniu już 600 mg w 100 ml. Jest to możliwe dzięki temu, że kwas askorbinowy to produkt uboczny fermentacji mlekowej, która zachodzi w trakcie kiszenia.  Ponadto, kwaśne środowisko, w jakim znajdują się kiszonki, wspomaga utrzymanie stabilności witaminy C. Ogórki kiszone zawierają natomiast 4 mg witaminy C w 100 g.