Gdzie występuje witamina A
24 maja 2021

Gdzie występuje witamina A

By hsn11

Witamina A jest to ograniczony związek chemiczny, który przynależy do bardzo ważnej grupy o nazwie retinoidy. Retinoidy odpowiedzialne są w organizmie człowieka przede wszystkim za kondycję skóry, przeciwdziałanie jej fotostarzeniu się, jak również przyczyniają się do rozjaśniania przebarwień. Witamina A jest również bardzo często określana, jako beta karoten i jest bardzo dobrze rozpuszczalna w różnorodnych tłuszczach, w szczególności tych nasyconych, które występują w organizmie człowieka. Witamina A odpowiada także za odpowiednie funkcjonowanie układu pokarmowego. Zaleca się, aby była stosowana zarówno przez osoby dorosłe, jak również przez dzieci.

Gdzie jest naturalna witamina A?

Naturalna witamina A jest w różnorodnych produktach, a w szczególności w owocach. Otóż, można ją spotkać w wystarczających ilościach dla ludzkiego organizmu przede wszystkim w: marchwi, brzoskwiniach, jajach kurzych, wątróbce drobiowej, podrobach, tłustych rybach, śliwkach, morelach, słodkich ziemniakach, jarmużu, szpinaku, soi, paprykach, pomidorach, dyni, wiśniach, pomarańczach, jak również mandarynkach. Systematyczne spożywanie tych produktów spowoduje, że nasz organizm będzie wyposażony w odpowiednią ilość witaminy A. Przy czym warto pamiętać, że za każdym razem suplementację tej witaminy warto przeanalizować w pierwszej kolejności z dietetykiem, bądź lekarzem. Bowiem zarówno niedobór tej witaminy, jak i jej nadmiar w organizmie może przynieść różnorodne skutki uboczne. Dla przykładu, jeżeli nasz organizm boryka się z niedoborem witaminy A to mogą pojawiać się takie niepokojące symptomy jak: trądzik i wypryski skórne, infekcje wirusowe, różnorodne infekcje bakteryjne, infekcje grzybicze skóry, jak również wysychanie spojówki oka, bądź złe widzenie po zmroku. Z kolei, jeżeli w naszym organizmie występuje nadmiar witaminy A to mogą pojawić się skutki uboczne w postaci: nadmiernych i długotrwałych bólów głowy, nadwrażliwość, nadpobudliwość, wystąpienie problemów z zasypianiem, jak również pojawienie się problemu związanego z zaburzeniem świadomości, bądź wystąpienie żółtego odcienia skóry. Żadnego z tych zjawisk nie należy lekceważyć i trzeba jak najszybciej udać się do odpowiedniego lekarza w celu ustalenia oraz wyeliminowania przyczyny jego powstania.

Poznaj koniecznie:

Na co wpływa witamina A?

Jeżeli chodzi o wpływ witaminy A na ludzki organizm to należy stanowczo stwierdzić, iż pełni ona wiele kluczowych funkcji. Można do nich zaliczyć przede wszystkim takie aspekty jak: zapobieganie powstawania różnego rodzaju nowotworów, znaczące wzmocnienie układu odpornościowego, poprawienie procesu widzenia, jak również poprawienie kondycji skóry, paznokci oraz włosów. Witamina A przyczynia się także w dużej mierze do ochrony nabłonka układu pokarmowego.

Beta karoteny

Beta karoten jest to nic innego, jak prowitamina A. Karoten odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, przyśpieszanie opalania skóry, wzmacnianie odporności organizmu, zapobieganie powstawania chorób związanych z sercem, utrzymywanie prawidłowego funkcjonowania wszystkich błon komórkowych, wspomaganie procesu leczenia zmian trądzikowych na skórze, jak również opóźnianie procesu pojawiania się zmarszczek.

Gdzie występuje witamina AZwiązek ten szczególnie obecny jest w marchwi. Otóż, podczas spożywania jednej marchwi w ciągu dnia jesteśmy w stanie obniżyć również poziom złego cholesterolu aż do tego stopnia, że ryzyko zachorowania na zawał serca maleje aż o 30 procent. Jednakże, aby marchew nie traciła wszystkich swych właściwości, warto ją spożywać na surowo, bądź ugotowaną na parze. Wtedy możemy mieć pewność, że podczas jej spożywania wszystkie najważniejsze składniki odżywcze dla naszego organizmu zostaną w pełni przez nasz organizm przyswojone. Należy również zaznaczyć, iż do innych produktów, w których występuje beta karoten zalicza się między innymi: dynię, brokuły, fasolkę szparagową, morele, brzoskwinie, śliwki, szpinak, pomarańcze, paprykę, jak również pomidory oraz jabłka. Dla przykładu, w marchwi występuje aż 9938 mg beta karotenu na 100 g produktu. W brzoskwiniach występuje około 3452 mg beta karotenu na 100 g produktu. Z kolei w morelach występuje 3590 mg beta karotenu na 100 g produktu.

Istotną informacją jest także to, że przedawkowanie beta karotenu nie przyczynia się do jednoczesnego przedawkowania witaminy A. Proces przetwarzania beta karotenu w witaminę A odbywa się w takiej ilości, w jakiej w chwili obecnej organizm jej potrzebuje. Dlatego też, spożywanie produktów, które posiadają wysokie stężenie beta karotenu podczas trwania ciąży nie przyczynia się w jakikolwiek sposób do destrukcyjnego wpływu na płód. A wręcz przeciwnie – otóż, składnik ten jest jak najbardziej pożądany podczas ciąży, ponieważ właśnie w tym okresie najbardziej wzrasta zapotrzebowanie na niego. Składnik ten w dużej mierze przyczynia się również do znaczącego zmniejszenia ryzyka powstania zwyrodnienia plamki żółtej, która uznawana jest do jednej z najczęstszych przyczyn występowania utraty wzroku w podeszłym wieku.