Co to jest fotografia produktowa?

4 min read

Co to jest fotografia produktowa? Fotografia jest obecnie bardzo rozwiniętą dziedziną. Postęp technologiczny oraz dostęp do coraz nowocześniejszych urządzeń doprowadził do powstania różnych rodzajów fotografii. Wiele osób wykonuje zdjęcia hobbystycznie, niemniej jednak, fotografia jest doskonałym narzędziem marketingowym. Na potrzeby reklamy oraz dla usprawnienia możliwości sprzedaży powstała fotografia produktowa.

To jedna z gałęzi fotografii podstawowej, która pozwala na wykonywanie zdjęć asortymentu, celem lepszej eskpozycji danego towaru do sprzedaży. Dobre zdjęcie, ukazujące wszystkie walory produktu, pozwala na osiąganie lepszych wyników sprzedażowych firm, dlatego fotografia produktowa jest głównie narzędziem marketingowym. Czym dokładnie jest fotografia produktowa? Do jakich celów wykorzystuje się zdjęcia produktowe? Co warto wiedzieć o fotografii produktowej?

Czym jest fotografia produktowa?

Co to jest fotografia produktowa?
Co to jest fotografia produktowa?

Fotografia jest szerokim pojęciem. Definicją terminu fotografii jest trwałe rejestrowanie obrazu przy wykorzystaniu światła. Rejestrowany obraz jest pojedynczy, a jego zapis może odbywać się przy pomocy różnorodnych technik fotograficznych.

Definicją fotografii produktowej, inaczej nazywanej packshot jest wykonanie zdjęcia przy użyciu odpowiedniego światła i narzędzi, które przedstawia produkt przeznaczony do sprzedaży. Fotografia produktowa, w tym także fotografia jedzenia w Krakowie, jest bardzo prężnie rozwijającą się gałęzią tej dziedziny. Wraz z rozwojem sprzedaży medialnej i internetowej, coraz więcej przedsiębiorstw potrzebuje profesjonalnych zdjęć sprzedawanych produktów. Dobrze wykonane zdjęcie produktowe jest gwarancją sprzedaży danego towaru, co przekłada się na zysk danej firmy. Rozwój fotografii produktu pozwala na wytwarzanie coraz bardziej zaawansowanych technicznie obrazów, dzięki wykorzystaniu profesjonalnych programów graficznych.

Fotografia produktowa – na co zwrócić uwagę przy wykonywaniu zdjęcia?

Wielu amatorom wydaje się, że wykonanie zdjęcia produktowego jest banalnie proste. Nic bardziej mylnego – fotografia produktowa jest bardzo wymagającym zajęciem, do którego wymagane jest doświadczenie oraz wiedza osoby operującej aparatem. Dobre zdjęcie produktu jest kluczem efektywnej sprzedaży, na czym najbardziej zależy firmom zlecającym wykonanie zdjęć produktowych.

Aby wykonane zdjęcie konkretnego produktu było najwyższej jakości, a także zachęcało potencjalnego klienta do zakupu towaru muszą zostać spełnione pewne warunki. Najważniejszymi warunkami, które gwarantują wykonanie dobrej fotografii produktowej są:

  • właściwe światło – najkorzystniejszym oświetleniem do wykonania zdjęcia produktowego jest światło dzienne. Podczas wykonywania zdjęcia, dodatkowe lampy powinny być jedynie uzupełnieniem oświetlenia bądź jego wsparciem w przypadku mało sprzyjających warunków atmosferycznych. Warto włączać dodatkowe lampy, kiedy dopływ promieni słonecznych jest bardzo ograniczony.
  • cień na zdjęciu – cień na zdjęciu produktowym jest bardzo ważnym elementem. Swoją obecnością i wielkością nie powinien przytłaczać fotografowanego obiektu, co mogłoby znacznie obniżyć jakość zdjęcia. Podczas wykonywania fotografii produktowej warto korzystać z specjalistycznego dyfuzora montowanego na flesh.  Jego zadaniem i rolą jest równomierne, dokładne rozprowadzanie światła używanego podczas robienia zdjęcia danego produktu.
  • tło do zdjęcia produktowego – tło jest jednym z najważniejszych elementów, które należy brać pod uwagę podczas wykonywania fotografii produktowej. Najczęściej, do wykonywania zdjęcia produktu lub towaru, w tym także ładnego zdjęcia jedzenia,   wykorzystuje się neutralne kolory tła, jak biały, beżowy lub cielisty. Mocne, kontrastujące z produktem kolory często prowadzą do odwracania wzroku potencjalnego klienta od głównego elementu zdjęcia. Podczas wyboru tła warto zainteresować się pojęciem krzywej nieskończoności, która daje efekt pełnej ekspozycji wybranego towaru.
  • statyw do aparatu fotograficznego – statyw jest jednym z akcesoriów fotograficznych, które jest dość nielubiane przez osoby zawodowo wykonujące zdjęcia. Niemniej jednak, aparaty fotograficzne są bardzo czułymi urządzeniami. Minimalne drgania ręką prowadzą do zmniejszenia ostrości fotografii produktowej, co przyczynia się do obniżenia jakości zdjęcia. Wykorzystanie statywu podczas wielogodzinnego fotografowania towarów pozwala zachować najwyższą jakość wykonywanych zdjęć, która jest gwarantem dobrej sprzedaży produktów.
  • naturalne zdjęcie produktu – wykorzystywanie filtrów do obrabiania fotografii powoli staje się niemodne. Naturalne fotografie, przestawiające autentyczne produkty i towary są obecnie najbardziej pożądane przez szeroką grupę konsumencką.

Warto pamiętać, że podczas wykonywania zdjęcia produktowego należy również zadbać o wygląd fotografowanego obiektu. Jego niechlujny, nieelegancki wygląd z pewnością przyczyni się do pogorszenia jakości otrzymanego zdjęcia. Fotografia produktowa jest prężnie rozwijającą się gałęzią fotografii ogólnej. Najlepsze, najdokładniejsze wykonanie zdjęcia produktu lub towaru pozwala na jego efektywną sprzedaż w sklepach internetowych.

You May Also Like

More From Author