Pozycjonowanie – gdzie najlepiej? Chcesz zainwestować w pozycjonowanie seo? Liczysz na to, że Twoja strona internetowa www lub sklep online w krótkim czasie przyniesie Ci zysk? Rozważasz pomiędzy agencją a pracą freelancera? A może chcesz samodzielnie zgłębić działania seo i zająć się optymalizacją witryny? Niezależnie od tego, co wydaje Ci się lepsze, przeczytaj poniższe wskazówki i jeszcze raz przemyśl temat.
Pozycjonowanie seo – jakie masz możliwości?

Usługi pozycjonowania stron i sklepów internetowych to jeden z kierunków marketingu internetowego. Mają na celu wzrost konwersji, rozszerzenie popularności i podniesienie sprzedaży. Widocznym efektem jest oczywiście dołączenie do grona TOP 10 – pierwszej dziesiątki wyników po wpisaniu konkretnej frazy w Google. Potencjalni klienci rozpoczynają korzystanie z dowolnych usług od Internetu (np. usług lekarskich, fryzjerskich czy hydraulicznych). Przestrzeń online jest więc tym miejscem, w którym po prostu trzeba być widocznym. Właśnie dlatego pozycjonowanie seo jest tak ważne i popularne. Jeśli jeszcze nie pozycjonujesz swojej witryny, możesz mieć pewność, że jesteś w tyle. Twoja konkurencja na pewno już to robi, a im wcześniej zaczęła, tym lepiej. Czynników rankingowych w Google jest wiele. Jednym z nich jest czas istnienia w Internecie. Algorytmy Google obdarzają największym zaufaniem te strony i sklepy, które są w świecie online najdłużej.
Nie chcesz już czekać? Musisz zgłębić pozycjonowanie seo? Masz aktualnie trzy możliwości:
- agencja seo – powierzenie swojej strony lub sklepu profesjonalnemu zespołowi,
- freelancer seo – współpraca z pozycjonerem,
- samodzielne pozycjonowanie seo – zapoznanie się z zasadami optymalizacji i poświęcenie czasu na ich wdrożenie.
Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Omówmy je po kolei:
Agencja seo
Agencja seo jest najbardziej zaufanym i profesjonalnym miejscem, w którym usługi pozycjonowania realizowane są zespołowo. Oznacza to, że pracują nad nimi m.in. pozycjonerzy i copywriterzy. Pozycjonerzy poświęcają swój czas na dokładną analizę konkurencji i przygotowanie strategii. Copywriterzy przygotowują wysokiej jakości treści, dzięki której nastąpi wzrost widoczności. W niektórych agencjach jest też osobny dział zajmujący się publikacją treści, grafiki czy plików video. Dzięki temu, że każdy ma swoją specjalizację i robi to, co umie najlepiej, efekty są widoczne już w ciągu 3-6 miesięcy. Minusem może być konieczność zaplanowania wysokiego budżetu na działania agencji. Jednak rezultaty, które możesz osiągnąć, przewyższają wkład.
Freelancer seo
Usługi pozycjonowania realizowane przez freelancera? Dlaczego nie! To kolejne, dobre rozwiązanie, jednak w porównaniu do pracy agencji – masz tutaj do czynienia z jednostką. Niejeden freelancer seo potrafi znakomicie zająć się kwestiami technicznymi i merytorycznymi, jednak znalezienie takiej osoby być czasochłonne. Jeśli zdecydujesz się współpracować w freelancerem, sprawdź jego doświadczenie pod kątem znajomości i obsługi programów seo, ale też umiejętności pisania (czyli tak zwanego “lekkiego pióra”). Zobacz jak wyglądają zoptymalizowane dotychczas witryny i oceń je intuicyjnie, okiem użytkownika. Miej się też na baczności, jeśli freelancer zaproponuje Ci bardzo tanie usługi pozycjonowania lub zacznie obiecywać gruszki na wierzbie. W dynamicznym świecie seo nigdy nie ma pewności, co do efektów i słowo “na pewno” trzeba zastępować słowem “prawdopodobnie”.
Samodzielne pozycjonowanie seo
Wróćmy na chwilę do agencji seo. Nawet jeśli nie chcesz korzystać jeszcze z jej usług, zapoznaj się ze stronami i ofertą agencji. Profesjonalna agencja seo ma często na swojej stronie zakładkę blogową i poradnikową. Udostępnia tam artykuły o content marketingu i samodzielnym pozycjonowaniu. Z tekstów możesz dowiedzieć się, jak zoptymalizować swoją witrynę pod kątem najpopularniejszych czynników rankingowych. Należą do nich m.in. dobór i rozmieszczenie fraz kluczowych w tekście oraz stosowanie nagłówków i anchorów (linków wewnętrznych). W Internecie znajdziesz też kompleksowe, bezpłatne kursy, które pomogą Ci przeprowadzać samodzielnie usługi pozycjonowania. Plusem jest z pewnością brak kosztów finansowych, jednak minusem duże zaangażowanie czasowe. Jeśli chcesz połączyć pracę na pełen etat z samodzielną pracą seo nad swoim miejscem online, możesz się rozczarować wynikami. Samodzielne pozycjonowanie seo jest najlepszym rozwiązaniem dla kogoś, kto nie ma zbyt wielu obowiązków i zna podstawy marketingu internetowego.
O tym pamiętaj, jeśli wybierasz pozycjonowanie seo
W Internecie możesz też korzystać z kampanii Google Ads czy działań w mediach społecznościowych. Warto jednak pamiętać, że zarówno reklamy Google Ads, jak i Facebook czy YouTube wymagają regularnej pracy. Tak samo jest z pozycjonowaniem. Usługi pozycjonowania nie są jednorazowym działaniem, ale długofalowym projektem. Kiedy ktoś optymalizuje Twoją stronę, ktoś inny zajmuje się stroną konkurencji. Aby osiągnąć najlepsze wyniki widoczności i sprzedaży, nie można wypaść z gry. Agencja seo i doświadczony freelancer są w branży na bieżąco i najlepiej wykonują swoje usługi.