Krzesło jako rekwizyt w przedszkolnych zabawach gimnastycznych

5 min read

Krzesło jako rekwizyt w przedszkolnych zabawach gimnastycznych – w każdym przedszkolu organizowane są zajęcia ruchowe, podczas których dzieci nabierają sprawności ciała. Niektóre przedszkola nie dysponują jednak odpowiednim sprzętem sportowym. W takich momentach można wspomagać się tym, co akurat znajduje się pod ręką. Instruktorzy za pomocą prostych rekwizytów, takich jak krzesła, mogą stworzyć dla maluchów dogodne warunki dla aktywności fizycznej. W jakich typach ćwiczeń można je stosować?

Ćwiczenia równoważne

Głównym ich założeniem jest stymulowanie zmysłu równowagi, który odpowiada za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Dzięki nim dzieci mają także szansę na zwiększenie świadomości ciała, ucząc się napinania różnych jego części, np. mięśni brzucha. Aby ćwiczenia nie były nudne, można w sprytny sposób przeobrazić je w zabawę pt. „Rybki i rekiny”. Instruktor rozstawia na sali tyle krzeseł, ile jest dzieci. Podczas trwania muzyki dzieciaki biegają, naśladując ruch rybek (bądź innych zwierząt wodnych). Na komendę nauczyciela „Uwaga, rekin!” każde z nich musi zająć miejsce na wybranym przez siebie krześle, nie dotykając nogami podłogi. Przy okazji przedszkolaki rozwijają swoją kreatywność — mogą usiąść z uniesionymi do góry stopami, stanąć na krześle, czy położyć się na nim. Wszystkie chwyty są dozwolone. Ze stawaniem należy uważać szczególnie w licznej grupie, aby nie doszło do upadku. Inną propozycją jest zabawa w „Bociany”. Przy dźwiękach muzyki lub klaskania dzieciaki maszerują, podnosząc wysoko kolana. Hasło „Nieruchomy bocian!” przywołuje je z powrotem do krzeseł. Maluchy muszą stanąć za nimi na jednej nodze. Dla większej pewności mogą położyć ręce na oparciach.

Zabawy kształtujące refleks

Krzesło jako rekwizyt w przedszkolnych zabawach gimnastycznych
Krzesło jako rekwizyt w przedszkolnych zabawach gimnastycznych

Ich celem jest trenowanie refleksu oraz wyrobienie koncentracji u małych ludzi. Klasyczną odsłonę tego rodzaju aktywności stanowi znana z przyjęć weselnych konkurencja „Gorące krzesła”. Na środku sali ustawia się odpowiednią ich ilość (zawsze o jedno krzesło mniej niż jest uczestników gry). Dzieci jedno za drugim okrążają je, wykonując ruchy wskazane przez instruktora. Gdy muzyka się zatrzymuje, jak najszybciej zajmują wolne miejsce. Z zabawy odpada osoba, która nie zdąży tego zrobić. Maluchy uwielbiają rywalizację. Skupiając się na tym, żeby wygrać, ćwiczą szybkość reakcji. Aby w zajęcia gimnastyczne nie wkradła się rutyna, grę można modyfikować na różne sposoby z zachowaniem tego samego celu. Dużo zależy więc od pomysłowości instruktora. Meble służące do siedzenia (można wykorzystać również pufy i poduszki) ustawia się w różnych odległościach od siebie (jednego również musi brakować). Malcom można wyjaśnić, że są to gniazda ptaków. Na umówiony sygnał muszą znaleźć się jak najszybciej w „gnieździe”. Kto nie będzie na tyle szybki, eliminowany jest na chwilę z zabawy.

Zabawy zręcznościowe

Ten zestaw ćwiczeń aktywizuje układ mięśniowy, zwiększa zdolności motoryczne oraz uczy sprytu. Dzieci przyjmując różne pozycje ciała, mają okazję do spożytkowania zapasów energii. Także tutaj dużą rolę mogą odegrać krzesła. Jednym z pomysłów jest ustawienie ich w tzw. pociąg z zachowaniem między nimi pół metrowego odstępu. Każdy maluch po kolei wykonuje to samo ćwiczenie. Pierwszym z nich może być omijanie siedzisk slalomem na czworakach. W drugiej rundzie można zaproponować przeskakiwanie na jednej lub dwóch nogach. Innymi opcjami są: marsz tyłem, energiczne przeskoki, krok dostawny, podskoki z nogi na nogę oraz lajkonik. Kolejne gimnastyczne zmagania dotyczą indywidualnej pracy z krzesłem, które traktowane jest jako przeszkoda. Do każdego przedszkolaka przypisany jest jeden rekwizyt. Zadanie polega na omijaniu go różnymi metodami. Krzesło można przekraczać, przeskakiwać, okrążać, przechodzić pod nim na brzuchu, na plecach lub na boku. Instruktor, pilnując podopiecznych, może obserwować, jak sobie radzą, jednocześnie wspierając je, dopingujące i przekazując delikatne sugestie.

Ćwiczenia wzmacniające

Mocne mięśnie brzucha są odpowiedzialne za utrzymanie wyprostowanych pleców. To dlatego tak ważne jest ich ćwiczenie już w wieku przedszkolnym. Interesującym sposobem, aby namówić dzieci do wysiłku, jest jego zabawowa forma. Przykładem może być integracja w parach. Jedno z dzieci siada i z całej siły zapiera się nogami, a drugie próbuje go zepchnąć z krzesła. Siłowanie się ze sobą powinno trwać około 30 sekund. Potem następuje zamiana. Na początku roku można stosować częste zmiany w parach. Dzięki temu przedszkolaki uczą się od siebie nawzajem, zaczynają ze sobą współpracować oraz lepiej się poznają. Przy tej konkurencji zawsze jest mnóstwo śmiechu. Maluchy nie zdając sobie z tego sprawy, wzmacniają nie tylko brzuchy, ale także mięśnie głębokie, kończyny górne i dolne.

Regularna gimnastyka ma kolosalne znaczenie w okresie rozwojowym dzieci. Jak pokazują powyższe przykłady, skromne wyposażenie przedszkola w akcesoria sportowe nie powinno wpływać na różnorodność ćwiczeń. Krzesła znajdują się w każdej placówce, a małym wychowankom nie brakuje wyobraźni. To wszystko sprawia, że z pozoru błahe przedmioty mogą stać się nieodłącznymi elementami rozwijających zabaw.

You May Also Like

More From Author